|
SPIS
TREŚCI
WYKAZ
WAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ STOSOWANYCH W PRACY 5
WSTĘP
6
1.
NUMERYCZNY MODEL TERENU 10
WPROWADZENIE
10
1.1
OGÓLNE ZASADY PRZEDSTAWIANIA INFORMACJI O TERENIE 11
1.2
WYBÓR RODZAJU NUMERYCZNEGO MODELU TERENU 11
1.3
RODZAJE OBIEKTÓW NA MAPACH I SPOSÓB ICH PRZEDSTAWIENIA W NMT 12
1.4
MODEL MATEMATYCZNY TERENU NA BAZIE DANYCH UZYSKANYCH Z DIGITALIZACJI
MAPY TOPOGRAFICZNEJ 13
1.4.1.
Modelowanie obiektów punktowych 14
1.4.2
Modelowanie obiektów powierzchniowych 14
1.4.3
Modelowanie obiektów liniowych 19
2.
MODEL SIECI TRAS PRZEJAZDU 27
WPROWADZENIE
27
2.1
MODEL ZGRUBNEJ STP 27
2.2
MODEL DOKŁADNEJ STP 33
2.2.1
Zasada opisu i tworzenia drzewa czwórkowego 34
2.2.2
Obliczanie wysokości zp punktu o danych współrzędnych płaskich
xp,yp 37
2.2.3
Algorytmy tworzenia podziału terenu i określenia dokładnej STP
42
3.
ALGORYTMY PLANOWANIA PRZEMIESZCZANIA RÓWNOLEGŁEGO KOLUMN W SIECI
O STRUKTURZE STAŁEJ 55
WPROWADZENIE
55
3.1
ZDEFINIOWANIE PROBLEMU WYZNACZANIA PLANU PRZEGRUPOWANIA 55
3.2
ALGORYTM PEŁNEGO PRZEGLĄDU WYZNACZANIA NAJKRÓTSZEJ RÓWNOLEGŁEJ
K-DROGI 60
3.3
ALGORYTM PODSTAWOWY WYZNACZANIA NAJKRÓTSZEJ RÓWNOLEGŁEJ K-DROGI
(NRKD) 69
3.3.1
Opis algorytmu NRKD 71
3.3.2
Oszacowanie złożoności algorytmu NRKD 84
3.3.3
Porównanie algorytmu NRKD z innymi metodami 90
3.3.4
Metoda oceny optymalności rozwiązania z algorytmu NRKD 94
3.4
ROZSZERZENIA ALGORYTMU NRKD 100
3.4.1
Wprowadzenie wielu wierzchołków początkowych i końcowych dla każdej
z kolumn obiektów 100
3.4.2
Wprowadzenie ograniczenia na czas przegrupowania 101
3.4.3
Wprowadzenie ograniczenia na "bezpieczność" wyznaczanych
tras 102
3.4.4
Wprowadzenie ograniczenia na wyrównanie czół kolumn 108
3.5
METODA WYZNACZANIA RÓWNOLEGŁEJ K-DROGI e-NAJKRÓTSZEJ 111
4.
ALGORYTMY PLANOWANIA PRZEMIESZCZANIA RÓWNOLEGŁEGO KOLUMN
W SIECI O STRUKTURZE ZMIENNEJ 117
WPROWADZENIE
117
4.1
METODA WYZNACZANIA K-DROGI NAJLEPSZEJ W SIECI ZAWODNEJ BEZ ZALEŻNOŚCI
PRAWDOPODOBIEŃSTW I OD DŁUGOŚCI ODCINKA CZASU PRZEBYWANIA NA K-DRODZE
118
4.2
METODY WYZNACZANIA K-DROGI NAJLEPSZEJ W SIECI ZAWODNEJ Z ZALEŻNOŚCIĄ
PRAWDOPODOBIEŃSTW I OD DŁUGOŚCI ODCINKA CZASU PRZEBYWANIA NA K-DRODZE
127
4.2.1
Algorytmy wyznaczania K-drogi niezdominowanej 129
4.2.2
Algorytm wyznaczania K-drogi pseudo-kompromisowej 131
4.3
MODEL NISZCZENIA SIECI TRAS PRZEJAZDU 134
4.4
METODA SYMULACYJNA WYZNACZANIA K-DROGI NAJLEPSZEJ 143
5.
PORÓWNANIE WYNIKÓW BADAŃ ALGORTYMÓW PLANOWANIA
PRZEMIESZCZANIA RÓWNOLEGŁEGO KOLUMN W SIECIACH
O STRUKTURZE ZMIENNEJ 148
WPROWADZENIE
148
5.1
WYNIKI BADAŃ SYMULACYJNYCH DLA SIECI SZGR 151
5.2
WYNIKI BADAŃ SYMULACYJNYCH DLA SIECI SDOK 158
5.3
PORÓWNANIE WYNIKÓW DLA RÓŻNYCH DŁUGOŚCI CZASOWYCH KOLUMN 164
5.4
PORÓWNANIE WYNIKÓW DLA RÓŻNYCH ODSTĘPÓW CZASU MIĘDZY INFORMACJAMI
O STANIE STRUKTURY SIECI 165
5.5
PORÓWNANIE WYNIKÓW DLA RÓŻNEJ LICZBY KOLUMN 166
UWAGI
I WNIOSKI 168
DODATEK.
CHARAKTERYSTYKA KOMPUTEROWEGO SYSTEMU WSPOMAGANIA
I OCENY PLANOWANIA PRZEGRUPOWANIA KOLUMN 174
LITERATURA
179
STRESZCZENIE
W
pracy rozważa się zadanie badawcze, polegające na opracowaniu
planu równoległego przemieszczania obiektów w sieci dróg. Struktura
sieci może być niezmienna w czasie, bądź może ulegać dynamicznym
zmianom. Z kolei przemieszczane obiekty mogą nie być obiektami
punktowymi, czyli mogą posiadać tzw. długość czasową. Zadanie
badawcze sprowadzono do problemu wyznaczania planu przegrupowania
kilku kolumn obiektów wojskowych w sieci bazującej na rzeczywistym
terenie działań, w warunkach bez oddziaływa nia (struktura
stała) i z oddziaływaniem (struktura zmienna) na strukturę sieci
(np. niszczeniem przez przeciwnika), co nie zmniejsza możliwości
szerokiego zastosowania zaprezentowanego rozwiązania.
Problem
wyznaczania planu przegrupowania dla wielu kolumn obiektów jest
problemem nie tylko analitycznym. W symulacji działań bojowych
jest to jeden z podproblemów, które należy rozwiązać, aby zamodelować
przemieszczanie się obiektów, np. po mapie komputerowej. Istotnym
elementem jest posiadanie cyfrowego zapisu terenu działań. Posiadanie
takiej informacji umożliwia chociażby określenie przejezdności
interesujących nas fragmentów terenu.
Wyznaczanie
planu przegrupowania dla wielu kolumn jest problemem bardzo złożonym
i w związku z tym, w wielu pracach problem ten rozpatrywany jest
na różnych poziomach szczegółowości ([5], [8], [16], [69], [94],
[98], [99], [106], [121], [130], [131]). Zagadnienie to znacznie
się komplikuje, z tego względu, że kolumny marszowe są rozciągnięte
na pewnej długości, a w związku z tym określone wierzchołki i
drogi w pewnych okresach czasu są zajęte przez daną kolumnę. Wobec
powyższego w pewnych odcinkach czasu nie będzie możliwości przejazdu
przez dany wierzchołek czy odcinek (łuk) drogi. Zajętość ta może
wynikać również z działalności jednostek nadrzędnych. Ponadto,
w rzeczywistych warunkach przegrupowania, sieć po której przegrupowują
się kolumny może ulegać niszczeniu przez potencjalnego przeciwnika.
Algorytmy
przegrupowania bazują z reguły na znanych algorytmach znajdowania
najkrótszych dróg w sieciach. W literaturze dotyczącej tego tematu
można znaleźć rozwiązania wielu problemów dotyczących najkrótszych
dróg począwszy od algorytmów podstawowych: Dijkstry [33] i Floyda
[42], poprzez różne modyfikacje algorytmów podstawowych ([3],
[4], [10], [27], [35], [59], [67], [95], [101], [120]), algorytmy
znajdowania N-tej najkrótszej drogi ([53], [57], [60], [62], [86],
[87], [110], [116]), aż po algorytmy znajdowania najkrótszych
dróg w sieciach uwarunkowanych czasowo ([13], [22], [135]). Można
również spotkać szereg algorytmów poświęconych wyznaczaniu dróg
najkrótszych w sieciach, których gałęzie opisane są wektorem wag
([26], [91], [101], [137], [140]) lub badana sieć jest stochastyczna
(w sensie wag lub struktury) [23], [44], [74], [75], [76], [85],
[91], [111], [134]. Większość z tych algorytmów można, z mniejszym
lub większym trudem, zaadoptować do problemu wyznaczanie planu
przegrupowania dla wielu kolumn obiektów.
Podsumowując,
celem niniejszej pracy jest zdefiniowanie problemu równoczesnego
przegrupowania kolumn obiektów (np. wojskowych) w sieci tras przejazdu
bazującej na rzeczywistym terenie, w warunkach bez oddziaływania
i z oddziaływaniem na strukturę sieci przez potencjalnego przeciwnika
oraz opracowanie algorytmów, wraz ze sposobem ich oceny, umożliwiających
wyznaczenie rozwiązania problemu, które wspomagałyby podejmującego
decyzję przy planowaniu przegrupowania. Dodatkowym wynikiem pracy
mogłoby być pokazanie możliwości szerszego zastosowania prezentowanych
rozwiązań.
W
pracy przedstawiono model równoległego przegrupowania wielu kolumn
obiektów w sieci. Opracowano numeryczny model terenu (NMT) oraz
wykorzystano NMT do wyznaczenia dwupoziomowego modelu sieci tras
przejazdu (STP) wykorzystywanej w zadaniu wyznaczania optymalnego
planu przegrupowania kolumn. Zdefiniowano pojęcie K-drogi oraz
pokazano, że problem wyznaczania optymalnego planu przegrupowania
może być sprowadzony do problemu wyznaczania najkrótszej K-drogi
w sieci. Opracowano algorytmy wyznaczania najlepszej K-drogi w
sieciach o strukturze stałej i zmiennej oraz oszacowano ich złożoność
obliczeniową. Zaproponowano model niszczenia sieci tras przejazdu
oraz opracowano symulacyjną metodę badania jakości opracowanych
algorytmów do wyznaczania K-drogi najlepszej w niszczonej sieci.
Zamieszczono wyniki działania programu pozwalającego na ocenę
opracowanych algorytmów oraz podano metodę wspomagania wyznaczania
planu przegrupowania w oparciu o uzyskane wyniki symulacji dla
wybranych planów niszczenia sieci.
W
rozdziale pierwszym zaprezentowano numeryczny model terenu na
bazie danych z digitalizacji mapy topograficznej, zorientowany
zwłaszcza na te elementy terenu, które są istotne z punktu widzenia
jego przekraczalności dla różnych obiektów wojskowych.
W
rozdziale drugim przedstawiono dwupoziomowy, w sensie szczegółowości,
model sieci tras przejazdu, które są bazą dla algorytmów wyznaczania
optymalnego planu przegrupowania. Model pierwszy sieci (sieć zgrubna)
oparto o istniejące w rzeczywistym terenie drogi. Opracowane w
tym rozdziale algorytmy podziału terenu, bazujące na stworzonym
wcześniej NMT, na kwadraty obszarów jednorodnych topograficznie,
posłużyły do utworzenia dokładnej sieci tras przejazdu (model
drugi sieci).
Rozdział
trzeci zawiera sformułowanie zadania wyznaczania optymalnego planu
przegrupowania kolumn obiektów oraz definicję pojęcia K-drogi
najkrótszej. W celu pokazania złożoności problemu zaprezentowano
algorytm pełnego przeglądu do wyznaczania równoległej K-drogi
najkrótszej. Następnie przedstawiono algorytm podstawowy wyznaczania
najkrótszej równoległej K-drogi (NRKD) wraz z oszacowaniem jego
złożoności obliczeniowej. Pokazano, że algorytm ten może nie być
optymalny i zaproponowano metodę symulacyjną oszacowania prawdopodobieństwa
otrzymania rozwiązania optymalnego z algorytmu NRKD w pewnej klasie
sieci. Porównano algorytm NRKD z innymi spotykanymi w literaturze
algorytmami, które można potencjalnie zaadoptować do badanego
problemu. Rozszerzono i rozwiązano problem wyznaczania NRKD o
przypadki:
-
-
kiedy dla każdej z kolumn obiektów dysponujemy więcej niż
jednym wierzchołkiem początkowym i (lub) końcowym,
-
-
kiedy dysponujemy górnym ograniczeniem na moment dotarcia
kolumn do miejsc docelowych,
-
-
kiedy dysponujemy ograniczeniami (dolnymi i (lub) górnymi)
na odległości między drogami dla sąsiednich kolumn oraz, kiedy
żądamy aby czoła przegrupowujących się kolumn znajdowały się
w ustalonych wierzchołkach sieci w tym samym czasie.
Zdefiniowano
i podano metodę rozwiązania problemu znajdowania K-drogi e -najkrótszej
charakteryzującej się tym, że jest (1+e ) razy gorsza (w sensie
długości) od potencjalnie najlepszej.
W
rozdziale czwartym przedstawiono algorytmy wyznaczania najlepszej
K-drogi w sieci zawodnej. Rozważono przy tym dwa rodzaje zawodności
:
-
-
kiedy rozkład prawdopodobieństwa czasu do zniszczenia elementu
sieci (wierzchołka lub łuku) nie zależy od czasu dotarcia
do tego elementu sieci;
-
-
kiedy rozkład prawdopodobieństwa czasu do zniszczenia elementu
sieci (wierzchołka lub łuku) zależy od czasu dotarcia
do tego elementu sieci;
Zaproponowano
model niszczenia sieci oraz metodę analityczną wyznaczenia rozkładów
prawdopodobieństwa czasów życia elementów STP w proponowanym
modelu niszczenia. Podano metodę symulacyjną oceny algorytmów
wyznaczania najlepszej K-drogi w sieci zawodnej. W metodzie tej
uwzględniono, m.in. częstość docierania informacji o stanie struktury
sieci do poruszających się kolumn.
W
rozdziale piątym zaprezentowano wyniki symulacyjnych badań algorytmów
dla wybranych planów niszczenia sieci. Na podstawie badań symulacyjnych
:
-
-
zaproponowano sposób podejmowania decyzji o wyborze algorytmu
do wyznaczania K-drogi najkrótszej przy badanych planach niszczenia
sieci,
-
-
pokazano jaki wpływ na rozwiązanie ma częstośc informacji
o stanie struktury sieci, -
-
-
pokazano jaki wpływ na rozwiązanie ma długość czasowa kolumn
oraz ich liczba,
-
-
zaproponowano sposób ustalenia optymalnego przedziału czasu
otrzymywania informacji o stanie struktury sieci.
W
Uwagach i Wnioskach podsumowano wyniki badań nad rozpatrywanym
zadaniem badawczym oraz zaproponowano kierunki dalszych prac dotyczące
tego zagadnienia.
W
Dodatku przedstawiono opis aplikacji, która powstała w trakcie
realizacji zadania badawczego. Spełnia ona dwie funkcje:
-
-
środowiska do przeprowadzenia badań, których wyniki zaprezentowano
w niniejszej pracy;
-
-
narzędzia komputerowego wspomagania planowania równoległego
przemieszczania kolumn w warunkach bez oddziaływania i z oddziaływaniem
na strukturę sieci potencjalnego przeciwnika.
Przedstawione
w pracy rozwiązanie problemów wtórnych skupiających się wokół
problemu pierwotnego - planowania równoległego przegrupowania
kolumn - znalazło zastosowanie w pracach prowadzonych w Wydziale
Cybernetyki w ramach projektów naukowo-badawczych dotyczących
komputerowej symulacji działań bojowych ([126], [127], [128]).
Aplikacja opisana w Dodatku, jako moduł planowania przegrupowania,
stanowi część komputerowego systemu wspomagania i oceny decyzji
w działaniach bojowych, który powstał w ramach tych prac.
DODATEK
Charakterystyka
komputerowego systemu wspomagania i oceny planowania przegrupowania
kolumn
W
celu przeprowadzenia badań, których wyniki zaprezentowano w pracy,
oprogramowano wybrane elementy dotyczące rozpatrywanego zadania
badawczego. Oprogramowanie to wykonano przy użyciu zorientowanego
obiektowo języka symulacyjnego - MODSIM II, wykorzystywanego od
kilku lat w Wydziale Cybernetyki WAT. W celu graficznego zobrazowania
danych i wyników wykorzystano dodatkowo pakiety SIMGRAPHICS i
SIMOBJECT ułatwiające projektowanie grafiki oraz
okien dialogowych w środowisku języka MODSIM.
Wygląd
okna głównego aplikacji przedstawiono na rys. D.1.
Rys.
D.1 Wygląd
okna głównego aplikacji w trakcie realizacji eksperymentu symulacyjnego
Prezentowane
oprogramowanie składa się z czterech zasadniczych modułów:
- -
wejścia-wyjścia (opcja "Plik" z rys. D.1);
- -
edycji sieci (opcja "Sieć" z rys. D.1);
- -
analizy algorytmów dla sieci o stałej i zmiennej strukturze
(opcja "Algorytm" z rys. D.1);
- -
symulacyjnego
badania algorytmów w sieci o zmiennej strukturze (opcja "Symulacja"
z rys. D.1);
Moduł
pierwszy
zawiera możliwości zapisania i odczytania modelu sieci (tzn. jej
struktury, macierzy wag, charakterystyk probabilistycznych opisanych
na elementach struktury sieci, podkładu mapowego, itp.).
Moduł
drugi składa się z kilku części. Pierwsza z nich umożliwia
zbudowanie sieci w sposób "ręczny" poprzez
dodawanie (bądź usuwanie) wierzchołków sieci w oknie programu
(np. w oparciu o podkład mapowy wcześniej wczytany - opcja "Mapa"
z rys. D.1) oraz połączenie wybranych wierzchołków łukami i określenie
charakterystyk tych łuków (waga, rozkład prawdopodobieństwa czasu
do zniszczenia łuku). Każdy wierzchołek opisany jest współrzędnymi
względem lewego dolnego rogu okna programu (mapy).
Rys.
D.2 Okno
dialogowe generatora sieci
prostokątnej
|
Rys.
D.3 Okno
dialogowe generatora sieci nieprostokątnej
|
Drugą
część modułu stanowią generatory sieci o podanych własnościach.
Aby wygenerować sieć prostokątną (pełną lub niepełną) należy podać
następujące parametry (rys. D.2) :
-
-
liczbę W wierzchołków sieci;
-
-
średnią ngavg liczby bezpośrednich następników
w sieci;
-
maksymalną nmax liczbę bezpośrednich następników
w sieci;
-
-
rozkład (oraz parametry) prawdopodobieństwa czasu do zniszczenia
elementów sieci, wybierany spośród następujących typów rozkładów:
wykładniczego, normalnego, równomiernego, trójkątnego, Weibulla,
Erlanga, funkcji niezawodności rozkładu wykładniczego, stablicowanego,
jednopunktowego. Rozkład jednopunktowy z parametrem t=0 może
zostać użyty do zamodelowania braku niszczenia łuków sieci,
bo P(T < t=0) = 0;
-
-
liczbę j kolumn, w których zostaną wyświetlone wierzchołki
sieci;
-
informację, czy dana sieć prostokątna ma być siecią pełną,
czy niepełną;
Do
wygenerowania sieci nieprostokątnej wystarczą pierwsze cztery
parametry z wyżej wymienionych (rys. D.3).
Każda
z sieci może zostać przedstawiona w postaci macierzy wag lub w
postaci graficznej. Dodatkowo sieć można wyświetlić na odpowiednim
podkładzie mapowym. Przesuwając wierzchołki sieci możemy w prosty
sposób zgrać faktyczną informację z mapy, ze strukturą sieci.
Trzeci
moduł umożliwia zbadanie poszczególnych algorytmów zaprezentowanych
w pracy, zarówno w sieci o stałej, jak i zmiennej strukturze.
Aby przeprowadzić badania tych algorytmów należy podać następujące
parametry (rys. D.4):
Wyniki
działania algorytmów przedstawiane są w postaci, jak na rys. D.5.
Dodatkowo, jeżeli sieć poddawaną badaniu przedstawiono w postaci
graficznej, to K-droga wynikowa również zostanie przedstawiona
w sieci w takiej postaci.
Moduł
ten umożliwia również zbadanie prawdopodobieństwa otrzymania rozwiązania
optymalnego z algorytmu NRKD. Aby przeprowadzić
te badania należy podać następujące parametry (rys. D.6):
- -
liczbę E powtórzeń eksperymentu;
- -
klasę (lub klasy) sieci, dla których przeprowadzimy badania.
Rys.
D.4 Okno
dialogowe algorytmów wyznaczania
K-drogi najkrótszej
|
Rys.
D.5 Okno
dialogowe wyników działania algorytmu
NRKD w sieci zawodnej
|
Wyniki
symulacji (np. prawdopodobieństwo optymalności rozwiązania) wyświetlane
są na bieżąco w trakcie symulacji, w postaci tzw. monitorów. Ponadto
wyniki te zapisywane są w pliku tekstowym o rozszerzeniu "*.mcw".
W module zawarto także opcje umożliwiające porównanie złożoności
obliczeniowej badanych algorytmów poprzez porównanie czasów ich
realizacji (porównaj z rys. D.5).
Rys.
D.6 Okno
dialogowe badania optymalności rozwiązania z algorytmu NRKD
Moduł
czwarty
umożliwia przeprowadzenie badań symulacyjnych algorytmów wyznaczających
K-drogę najkrótszą w warunkach zawodnej struktury sieci.
W
celu przeprowadzenia tych badań należy podać (rys. D.7):
- -
jeden z modeli sieci, dla której przeprowadzamy badania (model
ten zawiera już plan niszczenia sieci) - opcja "Plik"
z rys. D.1;
- -
liczbę K kolumn obiektów podlegających przegrupowaniu;
- -
K-wierzchołki: początkowy is i końcowy id;
- -
długości czasowe poszczególnych kolumn;
- -
liczbę
E eksperymentów;
- -
górne ograniczenie na czas przegrupowania K kolumn;
- -
algorytm etapowy;
- -
rodzaj
częstości (oraz ewentualnie parametr) otrzymywania informacji
o stanie struktury sieci.
Rys.
D.7 Okno dialogowe parametrów
symulacyjnego badania algorytmów wyznaczania K-drogi w sieci zawodnej
Wyniki
symulacji zostają przedstawione w postaci graficznej (np. wykres
funkcji prawdopodobieństwa realizacji poszczególnych K-dróg) oraz
w postaci tekstowej (np. czasy realizacji poszczególnych K-dróg).
Ponadto wyniki te zostają zapisane w plikach zewnętrznych o rozszerzeniach
"*.mdb" i "*.sym".
LITERATURA
[1]
|
Ameljańczyk
A. :
|
Optymalizacja
wielokryterialna, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
1986.
|
[2]
|
Ameljańczyk
A. :
|
Teoria
gier, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 1978.
|
[3]
|
Ahuja
R.K., Magnanti T.L., Orlin J.B. :
|
Network
Flows: Theory, Algorithms and Applications, Prentice
Hall, Englewood Cliffs, 1993.
|
[4]
|
Aneja
Y.P.,
Nair
K.P.K.:
|
The
constrained shortest path problem, Naval Res. Logistics
Quart. 25 (1978), 549-556.
|
[6]
|
Banachowski
L.,
Kreczmar
A. :
|
Elementy
analizy algorytmów, WNT, Warszawa 1982.
|
[7]
|
Banachowski
L.,
Kreczmar
A.,Rytter W :
|
Analiza
algorytmów i struktur danych, WNT, Warszawa 1987.
|
[8]
|
Banachowski
L.,
Diks
K., Rytter W. :
|
Algorytmy
i struktury danych, WNT, Warszawa 1996.
|
[9]
|
Barczak
A. :
|
Komputerowe
gry wojenne, Wyd. Bellona, Warszawa 1996.
|
[10]
|
Bloniarz
P. :
|
A
shortest path algorithm with expected time O(n2 log
n log*n), Proc. 12th Ana. ACM Symp. on Theory of Computing,
Los Angeles 1980, 378-384.
|
[11]
|
Błażewicz
J. :
|
Złożoność
obliczeniowa problemów kombinatorycznych, WNT, Warszawa
1988.
|
[12]
|
Bobrowski
D. :
|
Probabilistyka
w zastosowaniach technicznych, WNT, Warszawa 1986.
|
[13]
|
Cai
X., Kloks T.,
Wong
C.K. :
|
Time-varying
shortest path problems with constraints. Networks
29 (1997), 141-149.
|
[14]
|
Brandt
S. :
|
Analiza
danych, PWN, Warszawa 1998.
|
[15]
|
Chojnacki
A. :
|
Modelowanie
matematyczne, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
1986.
|
[16]
|
Chojnacki
A.,
Piasecki
S.:
|
Planowanie
operacji wojennych, Wojskowa Akademia Techniczna,
Warszawa 1973.
|
[17]
|
Chudy
M.:
|
Elementy
analizy algorytmów i obliczeń równoległych, Wojskowa
Akademia Techniczna, Warszawa 1998.
|
[18]
|
Chudy
M.:
|
Programowanie
matematyczne, cz.II, Wojskowa Akademia Techniczna,
Warszawa 1979.
|
[19]
|
Chudy
M.:
|
Programowanie
matematyczne, cz.I, Wojskowa Akademia Techniczna,
Warszawa 1979.
|
[20]
|
Chudy
M.:
|
Wybrane
algorytmy transformacji obrazów binarnych i wielokolorowych
zapisanych w postaci liniowego quadtree, Postępy Cybernetyki
1, 1992, 15-24.
|
[21]
|
Chudy
M.:
|
Algorytm
konstrukcji quadtree obrazu wynikowego, otrzymanego z obrazów
pierwotnych, spełniający zadaną funkcję na kolorach tych
obrazów, Postępy Cybernetyki 4,
1993, 53-60.
|
[22]
|
Cielątkowski
J. :
|
Niektóre
problemy sieci transportowych uwarunkowanych czasowo, Materiały
IV Krajowej Konferencji Badań Operacyjnych i Systemowych,
Gdynia 1995.
|
[23]
|
Corea
G.A.,
Kulkarni
V. G. :
|
Minimum
cost routing on stochastic networks, Operations Research
38 (1990), 527-536.
|
[24]
|
Cormen
T.H., Leiserson Ch.E., Rivest R.L. :
|
Wprowadzenie
do algorytmów, WNT, Warszawa 1997.
|
[25]
|
Czujew
J. :
|
Badania
operacji w wojsku, Wydawnictwo MON, Warszawa 1972.
|
[26]
|
Daellenbach
H.G.,
De
Kluywer C.A. :
|
Note
on multiple objective dynamic programming, Journ. Opnl.
Research Society 31 (1980), 591-594.
|
[27]
|
Dantzig
G.B. :
|
All
shortest routes in a graph, w P. Rosentiehl (red.): Theory
of Graphs, Gordon and Brench, New York 1967, 91-93.
|
[28]
|
Denardo
E.V.,Fox B.L.:
|
Shortest-route
methods: 1. Reaching, pruning and buckets, Operations
Research 27 (1979), 215-248.
|
[29]
|
Deo
N. :
|
Teoria
grafów i jej zastosowanie w technice i informatyce, WNT,
Warszawa 1980.
|
[30]
|
Deo
N., Kowalik J.,
Sysło
M. :
|
Algorytmy
optymalizacji dyskretnej, wyd. II, PWN, Warszawa
1995.
|
[31]
|
Deo
W., Pang Chi-yin :
|
Shortest
path algorithms - Taxonomy and Annotation, Networks 14
(1984), 275-329.
|
[32]
|
Dial
P.B., Glover F., Karney D.,
Klingman
D.:
|
A
computational analysis of alternative algorithms and labeling
techniques for finding shortest path trees, Networks
9 (1979), 215-248.
|
[33]
|
Dijkstra
E. :
|
A
note on two problems in connection with graphs, Numerische
Mathematik 1 (1959), 269-271.
|
[34]
|
Dresher
M. :
|
Games
and Strategy. Theory and Applications, Prentice-Hall,
Englewood Cliffs 1961.
|
[35]
|
Dreyfus
S. E. :
|
An
appraisal of some shortest path algorithms, Operations
Research 17 (1969), 395-412.
|
[36]
|
Dyson
R. G. :
|
Maximin
programming, fuzzy linear programming and multi-criteria
decision making, Journal Operat. Res. Society 31
(1980), 263-267.
|
[37]
|
Feller
W. :
|
Wstęp
do rachunku prawdopodobieństwa.Tom II, PWN, Warszawa
1978.
|
[38]
|
Filar
W. :
|
Badania
operacyjne a problemy zaopatrywania i obsługi wojsk, Wydawnictwo
MON, Warszawa 1973.
|
[39]
|
Findeisen
W. (red.) :
|
Analiza
systemowa - Podstawy i metodologia, PWN, Warszawa
1985.
|
[40]
|
Fisz
M. :
|
Rachunek
prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna, PWN,
Warszawa 1958.
|
[41]
|
Fishman
G.S. :
|
Symulacja
cyfrowa. Koncepcje i metody, PWE, Warszawa 1981.
|
[42]
|
Floyd
R.W. :
|
Algorithm
97. Shortest Path, Commun. of the ACM 5 (1962),
p.345.
|
[43]
|
Fox
B. L. :
|
More
on kth shortest paths, Comm. Assoc. Comput. Mach. 18
(1975), 279.
|
[44]
|
Frank
H. :
|
Shortest
paths in probabilistic graphs, Operations Reseach 17
(1969), 583-599.
|
[45]
|
Fredericksen
G.N. :
|
Shortest
path problem in planar graphs, 24th Ann. Symp. Found.
Comput. Sci., Tucson, Ariz, 7-9 November 1983, N.Y.:
Silver Spring, Md, 1983, 242-247.
|
[46]
|
Fredman
M.L. :
|
New
bounds on the complexity of the shortest path problem, SIAM
Journ. Comp. 6 (1976), 83-89.
|
[47]
|
Gajek
L., Kałuszka M.:
|
Wnioskowanie
statystyczne. Modele i metody, WNT, Warszawa 1996.
|
[49]
|
Garey
M., Johnson D. :
|
Computers
and Intractability: A Guide to the Theory of NP Completeness,
W. H. Freeman, San Francisco 1979.
|
[50]
|
Gaździcki
J. :
|
Informatyka
w geodezji i kartografii, Państw. Przeds. Wydawn. Kartogr.,
Warszawa 1975.
|
[51]
|
Gaździcki
J. :
|
Systemy
informacji przestrzennej. Państw. Przeds. Wydawn. Kartogr.,
Warszawa 1990.
|
[52]
|
Golden
B. :
|
Shortest
path algorithms: a comparisons, Operations Research 24
(1976), 1164-1168.
|
[53]
|
Golden
B.L.,
Skiscim
C.C.:
|
Solving
k-shortest and constrained shortest path problems efficiently,
Network Optimization and Applications 20 (1989),
Texas A&M University, College Station.
|
[54]
|
Grace
M. J.,Potts R.B. :
|
The
diffusion of traffic platoons, Operations Research,
12 (1964), 255-274.
|
[55]
|
Gruźlewski
T.,Weiss Z.:
|
Programowanie
współbieżne i rozproszone w przykładach i zadaniach, WNT,
Warszawa 1993.
|
[56]
|
Gutenbaum
J. :
|
Modelowanie
matematyczne systemów, Omnitech Press, Warszawa 1992.
|
[57]
|
Hamacher
H.W.,
Queyranne
M. :
|
K
best solutions to combinatorial optimization problems, Annals
of Operations Research 4 (1985/6), pp.123-143.
|
[58]
|
Handler
G.Y., Zang I.:
|
A
dual algorithm for the constrained shortest path problem,
Networks 10 (1983), 293-310.
|
[59]
|
Hassan
M.M.D. :
|
Network
reduction for the acyclic constrained shortest path problem,
Eur. Journ. Oper. Res. 63 (1992), 121-132.
|
[60]
|
Hoffman
W.,Pavley R. :
|
A
method for the solution of the Nth best path problem, Assoc.
Comput. Mach. 6 (1959), 506-514.
|
[61]
|
Howard
R. :
|
Programowanie
dynamiczne i procesy Markowa, Wydawnictwo MON, Warszawa
1970.
|
[62]
|
Ibaraki
T., Katon N., Mine H. :
|
An
O(Kn2) algorithm for K shortest simple paths
in an undirected graph with nonnegative arc length, Trans.
Inst. Electron. and Comm. Eng. Jap. 12 (1978),
1199-1206.
|
[63]
|
Iositescu
M. :
|
Skończone
procesy Markowa i ich zastosowania, PWN, Warszawa
1988.
|
[64]
|
Jankowski
M. :
|
Elementy
grafiki komputerowej, WNT, Warszawa 1990.
|
[65]
|
Johnson
D. B. :
|
Efficient
algorithms for shortest paths in sparse networks, Journal
Assoc. Comp. Mach. 24 (1977), 1-13.
|
[66]
|
Kaliszewski
I.,
Słomiński
L.:
|
Problemy
równoległej optymalizacji dyskretnej, IBS PAN, Warszawa
1994.
|
[67]
|
Karlsson
P.G.,
Poblete
P.V. :
|
An
O(m log log D) algorithm for shortest path, Discrete
Appl. Math. 6 (1983), 91-93.
|
[68]
|
Karpiński
J.,Korczak E:
|
Metody
oceny niezawodności dwustanowych systemów technicznych,
Omnitech Press, Warszawa 1990.
|
[69]
|
Kaszubowski
Z., Mizera R., Piasecki S. :
|
Problemy
przegrupowania wojsk, Wojskowa Akademia Techniczna,
Warszawa 1970.
|
[70]
|
Kaufmann
A., Faure R:
|
Badania
operacyjne na co dzień, PWN, Warszawa 1968.
|
[71]
|
Kofler
E. :
|
Podejmowanie
decyzji przy niepełnej informacji, Real Publishers,
Warszawa 1993.
|
[72]
|
Korzan
B. :
|
Elementy
teorii grafów i sieci, Metody i zastosowania. WNT,
Warszawa 1978.
|
[73]
|
Korzan
B. :
|
Grafy,
hipergrafy i sieci, Wojskowa Akademia Techniczna,
Warszawa 1980.
|
[74]
|
Korzan
B. :
|
Metoda
wyznaczania dróg kompromisowych w zawodnych sieciach skierowanych,
Biuletyn WAT, Rok XXXI, Nr 7 (1982),
21-36.
|
[75]
|
Korzan
B. :
|
Metoda
wyznaczania dróg niezdominowanych w zawodnych sieciach skierowanych,
Biuletyn WAT, Rok XXXII, Nr 11 (1983),
21-33.
|
[76]
|
Korzan
B. :
|
Optymalizacja
dróg w zawodnych sieciach skierowanych, Biuletyn WAT,
Rok XXXII, Nr 6 (1983), 69-85.
|
[77]
|
Korzan
B. :
|
Teoria
grafów i sieci. Drogi ekstremalne w sieciach skierowanych,
Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 1977.
|
[78]
|
Korzan
B. :
|
Teoria
niezawodności, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
1983.
|
[79]
|
Koziej
S., Łaski W.,
Sznajder
R. :
|
Teren
i taktyka, Wydawnictwo MON, Warszawa 1980.
|
[80]
|
Krysicki
W., Bartos J., Dyczka W.,
Królikowska
K.,
Wasilewski
M. :
|
Rachunek
prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach
- cz.II. Statystyka matematyczna, WNT, Warszawa 1994.
|
[81]
|
Kucharczyk
J.,
Sysło
M.:
|
Algorytmy
optymalizacji w języku ALGOL 60, PWN, Warszawa 1977.
|
[82]
|
Kukuła
K. (red.):
|
Badania
operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa
1996.
|
[83]
|
Kulikowski
J. L. :
|
Zarys
teorii grafów, PWN, Warszawa 1986.
|
[84]
|
Kulikowski
R.,
Sosnowski
J.S. :
|
Badania
systemowe, cz.II - Metody optymalizacji i sterowania komputerowego,
Omnitech Press, Warszawa 1990.
|
[85]
|
Kulkarni
V.G.,
Adlakha
V.G. :
|
Markov
and Markov-regenerative PERT networks, Operations Research
34 (1986), pp. 769-781.
|
[86]
|
Lawler
E. L. :
|
Comment
on computing the k shortest paths in graph, Comm. Assoc.
Comp. Mach. 20 (1977), 603-604.
|
[87]
|
Lawler
E.L. :
|
A
procedure for computing the K best solutions to discrete
optimization problems and its applications to the shortest
path problem, Management Science 18 (1972),
pp. 401-407.
|
[88]
|
Lev
G.F., Pippenger N., Valiant L.G. :
|
A
fast parallel algorithm for routing in permutation networks,
IEEE Trans. on Computers C-30 (1981), 93-100.
|
[89]
|
Libura
M. :
|
Wykorzystanie
podzbiorów rozwiązań najlepszych do oceny dokładności rozwiązań
zadań optymalizacji dyskretnej z zaburzeniami funkcji celu,
Materiały IV Krajowej Konferencji Badań Operacyjnych
i Systemowych BOS95, Gdynia 1995, str. 150-157.
|
[90]
|
Lofgren
C. B. :
|
Reconstructing
shortest paths, Network Optimization and Applications
20 (1989), Texas A&M University, College Station.
|
[91]
|
Loui
R. P. :
|
Optimal
paths in graphs with stochastic or multidimensional weights,
Comm. Assoc. Comp. Mach. 26 (1983), 670-676.
|
[92]
|
Luce
R.D., Raiffa H. :
|
Gry
i decyzje, PWN, Warszawa 1964.
|
[93]
|
Łaski
W.,Stasiewicz H :
|
Topografia
wojskowa, Wydawnictwo MON, Warszawa 1983.
|
[95]
|
Minieka
E. :
|
On
computing sets of shortest path in a graph, Comm. Assoc.
Comput. Mach. 17 (1974), 351-353.
|
[96]
|
Mirchandani
P. :
|
Shortest
distance and reliability of probabilistic networks, Comp.
Oper. Res. 3 (1976), 347-355.
|
[97]
|
Mitchell
G.H. :
|
Operational
Research: Techniques and examples, The English Universities
Press Ltd., National Coal Board 1972.
|
[98]
|
Mizera
R. :
|
Algorytmy
planowania transportu, Wojskowa Akademia Techniczna,
Warszawa 1972.
|
[99]
|
Mizera
R. :
|
Optymalizacja
planowania przegrupowania wielu kolumn, Biuletyn WAT,
Rok XIX, Nr 4 (1970), 47-58.
|
[100]
|
Morse
P. M.,
Kimball
G. E.:
|
Methods
of Operations Research, The Technology Press of Massachusetts
Institute of Technology & John Wiley & Sons,
Inc. New York 1953.
|
[101]
|
Murthy
J., Olson D.L.,
Shetty
B., Venkataramanau M.A. :
|
Network
reoptimization procedures for multiobjective network problems,
Network Optimization and Applications 20
(1989), Texas A&M University, College Station.
|
[102]
|
Nowak
M. :
|
Właściwości
taktyczne terenu, Akademia Sztabu Generalnego, Warszawa
1974.
|
[103]
|
Nowicki
T. :
|
Modelowanie
matematyczne. Metody symulacyjne, Wojskowa Akademia Techniczna,
Warszawa 1994.
|
[104]
|
Owen
G. :
|
Teoria
gier, PWN, Warszawa 1975.
|
[105]
|
Papadimitriou
Ch.H.:
|
Combinatorial
Optimization: Algorithms and Complexity, Prentice-Hall,
Englewood Cliffs 1989.
|
[106]
|
Piasecki
S. :
|
Optymalizacja
marszruty na istniejącej sieci dróg, Biuletyn WAT, Rok
XV, Nr 9 (1966), 65-82.
|
[107]
|
Piasecki
S. :
|
Elementy
teorii niezawodności i eksploatacji urządzeń, Wojskowa
Akademia Techniczna, Warszawa 1974.
|
[109]
|
Pierce
A.G. :
|
Bibliography
on algorithms for shortest path, shortest spanning tree
and related circuit routing problems (1956-1974), Networks
5 (1975), 129-149.
|
[110]
|
Pollack
M. :
|
The
kth best route through a network, Operations Research
9 (1961), 578-580.
|
[111]
|
Pritsker
A.B.,
Sigal
E.C., Solberg J.J.:
|
The
stochastic shortest route problem, Operations Research
28 (1980), 1122-1129.
|
[112]
|
Reingold
E.M.,
Nievergelt
J., Deo N. :
|
Algorytmy
kombinatoryczne, PWN, Warszawa 1985.
|
[113]
|
Ross
K., Wright Ch.:
|
Matematyka
dyskretna, PWN, Warszawa 1996.
|
[114]
|
Ruciński
A., Palka Z. :
|
Niekonstruktywne
metody matematyki dyskretnej, WNT, Warszawa 1996.
|
[115]
|
Sahni
S.K. :
|
Algorithm
for scheduling independent tasks, Journal of the ACM
23 (1976), pp. 116-127.
|
[116]
|
Shier
D.R :
|
Iterative
methods for determining the K shortest path in a network,
Networks 6 (1976), 205-229.
|
[117]
|
Sienkiewicz
P. :
|
Inżynieria
systemów. Wybrane zastosowania wojskowe, Wydawnictwo
MON, Warszawa 1983.
|
[119]
|
Skibiński
J., Filar W., Bijak E., Szpilberg I. :
|
Zastosowanie
metod badań operacyjnych do rozwiązywania niektórych zagadnień
wojskowych, Akademia Sztabu Generalnego, Warszawa
1964.
|
[120]
|
Spira
P.M. :
|
A
new algorithm for finding all shortest paths in a graph
of positive arcs in average time O(n2 log2
n). SIAM Jour. Comput. 2 (1973), 28-32.
|
[121]
|
Stearns
S.D. :
|
A
mathematical model for strategic movement, Operations
Research 12 (1964), 237-254.
|
[122]
|
Stępak
J. :
|
Ocena
wpływu elementów fizycznej dostępności lądowego teatru działań
wojennych na efektywność walki zbrojnej, Rozprawa habilitacyjna,
Akademia Sztabu Generalnego, Warszawa 1990.
|
[123]
|
Sznajder
R.J. :
|
Taktyczna
ocena terenu w działaniach bojowych pułku, Akademia Sztabu
Generalnego, Warszawa 1984.
|
[124]
|
Tarapata
Z. :
|
Algorithm
for simultaneously finding a few independent shortest paths,
Conference Proceedings from 9th European Simulation Symposium,
pp. 89-93, Passau 1997.
|
[125]
|
Tarapata
Z. :
|
The
method of evaluation the characteristics of conflict situation
modelled by operational game, Biuletyn WAT, Rok
XLVII, 3 (1998), 21-40.
|
[126]
|
Tarapata
Z. :
|
Symulacja
przemieszczania środków walki- -pojedynczych, grupowych
i oddziałów, w Opracowaniu wewnętrznym WAT z grantu nr
0S001 015 07, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
1996.
|
[127]
|
Tarapata
Z. :
|
Algorytmy
przemieszczania wojsk w warunkach oddziaływania przeciwnika,
w Opracowaniu wewnętrznym WAT z grantu nr T00A 011 10,
Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 1997.
|
[128]
|
Tarapata
Z. :
|
Wyznaczanie
optymalnego planu równoczesnego przegrupowania (manewru
w sensie przemarszu) wielu kolumn, w Opracowaniu wewnętrznym
WAT z grantu nr T00A 011 10, Wojskowa Akademia Techniczna,
Warszawa 1996.
|
[129]
|
Tarapata
Z. :
|
Metoda
przygotowania i obróbki statystycznej danych eksperymentu
symulacyjnego dla wybranej klasy systemów, Praca magisterska,
Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 1995.
|
[131]
|
Tomaszewski
A.:
|
Założenia
i koncepcja komputerowej gry wojennej pk.Model-Gra. cz.III.
Koncepcja komputerowego odwzorowania manewru w operacji
i walce, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 1995.
|
[132]
|
Tyszer
J. :
|
Symulacja
cyfrowa. WNT, Warszawa 1990.
|
[133]
|
Ulicki
M. :
|
Metoda
modelowania dynamiki obiektów dla potrzeb informatycznego
wspomagania dowodzenia, Rozprawa doktorska, Wojskowa
Akademia Techniczna, Warszawa 1997.
|
[134]
|
Van
Slyke R. :
|
Stochastic
aspects of networks. Networks 5 (1975), 97-100.
|
[135]
|
Van
Vliet D. :
|
Improved
shortest path algorithm for transportation networks, Transport.
Res. 12 (1978), 7-20.
|
[136]
|
Wagner
R. A. :
|
A
shortest path algorithm for edge-sparse graphs, Journal
Assoc. Comp. Mach. 23 (1976), 50-57.
|
[137]
|
Warburton
A. :
|
Approximation
of Pareto optima in multiple-objective, shortest-path problems,
Operations Research 35 (1987), 70-79.
|
[138]
|
Welch
P. :
|
The
statistical analysis of simulation results, Academic
Press, New York 1983.
|
[139]
|
Wendell
R. :
|
Multiple
objective mathematical programming with respect to multiple
decision-makers, Operation Research 28 (1980),
pp.1100-1111.
|
[140]
|
White
D.J. :
|
The
set of efficient solutions for multiple objective shortest
path problems, Comp. Oper. Res. 9 (1982),
101-107.
|
[141]
|
White
D.J. :
|
Optimality
and Efficiency, John Wiley & Sons, New York,
1982.
|
[143]
|
Wirth
N. :
|
Algorytmy
+ struktury danych = programy, WNT, Warszawa 1989.
|
|
|